Salesforce.com (CRM)  groeit sneller dan haar concurrenten Oracle (ORCL), Microsoft (MSFT) en SAP (SAP) in de zakelijke software markt. Bedrijven willen namelijk graag stoppen met het beheren van programma’s voor al hun werknemers en besteden dit werk graag uit. De aandelen van Salesforce.com zijn meer dan 170 procent gestegen in de afgelopen drie jaar en Chief Executive Officer Marc Benioff breidt zijn portfolio van cloud computing software voor verkoop, klantenservice en online marketing uit door vertakking naar nieuwe gebieden zoals human resources. Benioff sprak met Bloomberg News reporter Aaron Ricadela vanuit zijn huis in San Francisco over het competitieve landschap en zijn plannen voor het komende jaar.

Waarom hebben concurrenten als Oracle , Microsoft en SAP het moeilijk om je bij te benen in cloud computing?

Nou,  dat komt omdat onze concurrenten niet echt in cloud computing doen. We hebben een markt gedefinieerd en we hebben het uitgevoerd. We zijn ons voortdurend blijven concentreren op het definiëren van onze ruimte binnen die markt.  Je hoeft  bij ons geen hardware en software te kopen – je maakt gebruik van onze voor -geconfigureerde diensten via het internet. We kozen onze plaats in die markt voor sales force automation, dan klantenservice en ondersteuning, en nu marketing. Elk van deze productlijnen is zeer agressief gegroeid. We doen ook alleen zaken in maar acht landen in de wereld. Door hierop te focussen, hebben we onze groei traject gehad.

Salesforce werd bekend als een leverancier van kleinere bedrijven. Nu heb je zeer  grote deals binnengehaald. Hoe belangrijk zijn ze voor de toekomstige groei?

We hebben nu relaties met bijna alle grote SAP-klanten. Een grote klant van ons is Philips bijvoorbeeld. We hebben niet alleen grote of kleine klanten. We hebben een volledige portfolio van klanten. En dat is heel belangrijk geweest, want waar enterprise software bedrijven van oudsher problemen door kregen, zijn net die grote, logge deals. We hebben veel gelijkmatiger prestaties had.

U heeft uw stempel gedrukt in software voor field sales teams, en bent uitgebreid naar customer service tools. De laatste tijd promoot u uw marketing software als het  volgende grote groeigebied. Wat is de mogelijkheid voor Salesforce hier, en hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten IBM, Adobe Systems en Oracle, die ook jagen op dit gebied?

Wanneer we praten met onze grote klanten, geven zij enorme bedragen uit aan marketing-in sommige gevallen 10 tot 20 keer van wat ze uitgeven aan informatietechnologie. En veel van die uitgaven worden veranderd in technologie-uitgaven. Het is dus een zeer, zeer spannende tijd in marketing. We hebben ongeveer $ 1 miljard uitgegeven de afgelopen drie jaar aan acquisities op marketing gebied. We willen een sterke marketing productlijn bouwen, met name door overnames. Dat is anders dan de manier waarop we gebouwd hebben aan verkoop en service, wat met name organisch was. We kunnen sneller  gaan door te kopen.

Je deed de grootste overname ooit vorig jaar: het kopen van Buddy Media, dat bedrijven helpt advertenties te plaatsen op Facebook (FB), voor $ 745.000.000. Op Wall Street werd gefluisterd dat u niet tevreden was met de deal.

Ik voel me goed over de overname en ik voel me goed over de richting die we uitgaan met marketing. Het belangrijkste voor ons is dat we doorgaan met deze nummer 1 bedrijven te kopen. Buddy was een nummer 1 speler, Radian 6 was een nummer 1-speler. We bouwen aan een $ 1000000000 marketing bedrijf, dat is ons nummer 1 doel. We praten er niet over, maar we beheren ongeveer 10 procent van de advertentie-uitgaven van Facebook.

Oracle, uw vroegere werkgever en nu een van uw grootste concurrenten, praat veel over cloud computing. Hun visie is om klanten geld te besparen en een betere integratie te geven wanneer ze alle onderdelen van Oracle kopen, van databases en middleware tot apps. Dat is iets wat Salesforce niet kan doen.

Wat onze klanten willen zijn verregaande mogelijkheden op vlak van verkoop, service en marketing, en ze willen dat als een verenigde ervaring. Dat is niet Oracle’s visie. We hebben meer dan ooit ontwikkelaars en onafhankelijke softwareleveranciers die bouwen op onze technologie, en je kunt het zien in onze AppExchange. We hebben duizenden cloud-gebaseerde applicaties die diep geïntegreerd zijn in onze dienstverlening  vandaag en waar klanten echt agressief gebruik van hebben gemaakt. Ik heb een heel goed gevoel over onze visie op de toekomst.

Bloomberg-News